…و او در یک صبح جمعه، به‌سوی معبودش پر کشید!‌

به یاد «سوسن طاقدیس» برگزیده کتاب سال دوره دهم و نامزد بخش کودک بیست و یکمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور

… «زید انصاری» در میان انصار شاهد بود که «عبدالله بن اُبَیّ» یکی از بزرگان انصار، انصاریان را به جنگ و خونریزی و آتش‌افروزی به مهاجرین ترغیب می‌کرد. زید که دوستدار محمد (ص) بود، شاهد بود که چگونه پیامبر برای آشتی دادن انصار و مهاجرین تلاش می‌کند؛ بنابراین فتنه‌انگیزی عبدالله ابن ابی را به پیامبر گفت؛ اما برخلاف انتظارش، پیامبر از او حمایت نکرد و با خونسردی با او رفتار نمود. بزرگان انصار، زید را متهم به دروغ‌گویی کردند و او را ناسزا گفته و تهدید کردند. عبدالله ابن ابی سوگند یادکرد که او چنین کاری نکرده است. زید دل‌شکسته شد و دلیل رفتار پیامبر را نفهمید تا این‌که بر اثر اتفاقاتی و رسوا شدن عبدالله ابن ابی، به راز سکوت پیامبر پی برد و پیامبری را فقط شایسته او دانست…

 این چند خط فرازی از کتاب «و خدا پاسخ داد» نوشته زنده‌یاد سوسن طاقدیس است. کتاب مصوری که برای گروه سنی «د» به نگارش درآمده است و در دهمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور که در سال ۱۳۸۹ با حضور زنده‌یاد امیرحسین فردی برگزار شد، به‌عنوان کتاب سال آن دوره از جشنواره انتخاب و معرفی شده بود.

امسال و پس از گذشت ۱۰ دوره، دوباره مجموعه آثار و سه‌گانه‌ای از این نویسنده با عنوان: او خواهرم است، خواهر خود خودم/ من و غولم و بچه‌گربه‌ام/ من چرا این‌جوری هستم؟ که از سوی نشر محراب قلم به چاپ رسیده است، نامزد بخش کودک بیست ویکمین جشنواره شهید حبیب غنی‌پور شده است.

ضمن درود به روح پرفتوح آن زنده‌یاد، امیدواریم ثواب نگارش همه آثار ارزشمند او و این سه‌گانه خواندنی، موجب آمرزش و آرامش آن زنده‌یاد در جوار رضوان و رضایت الهی باشد. انشالله.

در باره سوسن طاقدیس و آثارش

 سوسن طاقدیس نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در سال ۱۳۳۸ در شیراز به دنیا آمد. فعالیت داستان‌نویسی حرفه‌ای خود را با نوشتن داستان «بابای من دزد بود» در کیهان بچه‌ها آغاز کرد. او آثار متعددی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به بازار نشر ارائه داده است که «قدم یازدهم» با تصویرگری معصومه کشایی، «زرافه من آبی است» و «جوراب سوراخ» با تصویرگری علیرضا گلدوزیان، «پشت آن دیوار آبی»، «هزار سال نگاه»، «تو هم آن سرخی را می‌بینی»، «دخترک و فرشته‌اش»، «بزغاله‌های سبز»، «یکی بود» تعدادی از آثار اوست.

هم‌زمان با کار داستانی، سرودن شعر برای کودکان نیز از دیگر زمینه‌های علاقه و فعالیت خانم طاقدیس بوده است، اشعاری برای کودکان که به‌طور پراکنده در مجلات مختلف به چاپ رسیده است. سوسن طاقدیس سال ۱۳۸۶ موفق شد برای کتاب «قدم یازدهم» جایزه کتاب سال را دریافت کند. لوح تقدیر دانشگاه الزهرا برای «مجموعه فعالیت هنری»، لوح سپاس از مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری سال ۱۳۷۹، جایزه پروین اعتصامی برای کتاب «شما یک دماغ زرد ندیدید؟» با تصویرگری غلامعلی مکتبی در سال ۱۳۸۴، جایزه‌ی کتاب سال شهید غنی‌پور در سال ۱۳۸۹ و تعدادی دیگر از جوایز و لوح‌های سپاس ازجمله دیگر افتخارات زنده‌یاد سوسن طاقدیس است.

این نویسنده خلاق و کوشای کتاب‌های خردسال؛ کودک و نوجوان، در نخستین شب ماه مبارک رمضان، مصادف با صبح جمعه ۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ پس از تحمل یک دوره بیماری، ادبیات کودک و نوجوان ایران را تنها گذاشت و در روز یکشنبه ۷ اردیبهشت‌ماه در قطعه شماره ۲۵۵ نام‌آوران در بهشت‌زهرا(س) تهران آرام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.